PÍSŇOVÁ TVORBA
Píseň zaujímá v Dvořákově díle zvláštní postavení, doprovázela ho celý život i kariéru. Skladatelova písňová tvorba je velmi pestrá co do povahy básnických předloh, způsobu jejich zhudebnění i překladů textů. A pro mnohé možná překvapivě i velmi obsáhlá. Když bylo v Ostravě v roce 2014 provedeno kompletní Dvořákovo písňové dílo, včetně dosud neznámých a nevydaných písní, trval tento písňový maraton 4 hodiny!
Naše nakladatelství pokračuje v novém urtextovém vydání všech skladatelových písní pro sólový hlas a klavír. Projekt obsahuje pět svazků, každý vychází ve dvou polohách – pro vyšší a nižší hlas. U všech písní (s výjimkou svazku Cypřiše) jsou zpěvní texty ve třech jazycích (v pořadí česky, anglicky, německy), ve většině případů se jedná o překlady uvedené v prvním tisku, výjimečně byl pořízen překlad nový. Zatím vyšly čtyři svazky – Cypřiše (ed. A. Frese), Písně II (ed.V. Vejvodová), Cigánské melodie (ed. V. Vejvodová) a Biblické písně (ed. E. Velická); projekt v roce 2022 završí svazek Písně I (ed. V. Vejvodová).
Cigánské melodie a Biblické písně patří k nejznámějším písňovým cyklům romantické literatury a představují vrchol Dvořákovy písňové tvorby. Cigánské melodie op. 55 na texty českého básníka Adolfa Heyduka zkomponoval Dvořák na začátku roku 1880 na přání člena vídeňské Dvorní opery, tenoristy Gustava Waltera. Proto psal písně rovnou na německé překlady, které za tímto účelem pořídil sám Heyduk. Cyklus se stal jedním z nejčastěji uváděných děl písňového repertoáru, mimořádné popularity dosáhla zejména čtvrtá píseň Když mne stará matka.
Biblické písně op. 99 na české překlady žalmů z Bible kralické vznikly v krátkém časovém úseku tří březnových týdnů roku 1894 během skladatelova pobytu v New Yorku a hned následujícího roku vyšly u Simrocka tiskem. Dvořák již dříve zhudebnil části biblických texů, nyní je však uchopil poprvé jako sólové písně s klavírním doprovodem – a pokud víme, před ním tak neučinil ani nikdo jiný. Všem písním je společné doslova zázračné vyjádření smyslu textu a dokonalá deklamace přirozeného rytmu české řeči. Náboženské texty jedinečně splývají s hudbou, která je prostá, nevyumělkovaná, odzbrojuje absolutní prostotou, stejně jako nevšední melodickou krásou.
Vůbec poprvé vyšla v urtextu původní podoba písňového cyklu Cypřiše B 11 pro tenor a klavír na slova Gustava Pflegera-Moravského z roku 1865. Cypřiše mají ve Dvořákově tvorbě výjimečné místo. Jsou nejen jeho prvním pokusem v písňovém žánru a jedním ze skladatelových nejstarších dochovaných děl vůbec, ale Dvořák měl k těmto osmnácti milostným písním hluboký vztah. Považoval je za hluboce intimní a nikdy se nepokusil o jejich veřejné provedení, ani o vydání v této původní podobě. Přesto se po celý život k jeho hudebním myšlenkám s neobyčejnou vytrvalostí znovu a znovu vracel v jiných svých dílech.
Jednotlivé písně a drobnější cykly pro hlas a klavír jsou v projektu souborného vydání písní obsaženy ve dvou svazcích. Zatímco Písně I jsou věnované Dvořákovým raným opusům, svazek Písně II zahrnuje písně ze skladatelova vyzrálého období mezi lety 1878–1901 a kromě relativně známých nabízí svazek i dvě zcela neznámé písně, které v souborném vydání nebyly publikovány.
Dvořákova vokální tvorba mimo žánr písně není příliš rozsáhlá a je soustředěna do zhruba tří let 1876–1878, kdy vznikla většina jeho sborových skladeb. Na počátku tohoto období stojí Moravské dvojzpěvy (1876) na texty moravské lidové poezie pro dva ženské hlasy s doprovodem klavíru. Toto dílo mělo pro tehdy ještě neznámého skladatele zcela přelomový význam. Právě Moravskými dvojzpěvy začala celoživotní spolupráce se Simrockovým nakladatelstvím a start Dvořákovy mezinárodní kariéry.
V roce 1880 Dvořák pět písní z Moravských dvojzpěvů upravil pro čtyři ženské hlasy a cappella a tato skladatelova úprava nyní vychází vůbec poprvé tiskem v kritickém vydání a se zpěvními texty také v angličtině a němčině. Pět moravských dvojzpěvů B 107 ocení nejen profesionálové, ale také amatérské ženské nebo dívčí pěvecké sbory.
NOVÁ URTEXTOVÁ VYDÁNÍ
Cypřiše B 11
BA 9569 pro tenor a klavír
Cigánské melodie op. 55
BA 10431 vyšší hlas
BA 10432 nižší hlas
K pronájmu též orchestrální verze v instrumentaci Antonína Dvořáka (1.– 5. píseň) a Jarmila Burghausera a Jana Hanuše (6. –10. píseň).
Písně II
BA 11517 vyšší hlas
BA 11518 nižší hlas
Biblické písně op. 99
BA 10425 vyšší hlas
BA 10426 nižší hlas
Pět moravských dvojzpěvů B 107
BA 10439 partitura
Písně I NOVINKA (vyjde v roce 2024)
BA 11515 vyšší hlas
BA 11516 nižší hlas