BÄRENREITER FACSIMILE
Documenta musicologica II/60
- historicky i hudebně mimořádně významný pramen
- dokumentuje podmínky hudebního života v ghettu Terezín
- umožňuje komplexní porozumění a informovanou interpretaci díla
Toto podobenství je strhujícím historickým dokumentem a současně zůstává neustále aktuální: Tváří v tvář vražedné mašinérii vstoupí Smrt do stávky a ujme se své služby lidstvu znovu teprve tehdy, když tyranský vládce Overall abdikuje.
Jednoaktová opera Císař Atlantidy vznikla v letech 1943/44 v ghettu Terezín, kde se připravovalo její nastudování, avšak k provedení nedošlo. Skladatel Viktor Ullmann a libretista Peter Kien byli na podzim roku 1944 zavražděni v Osvětimi, dokumenty k dílu se zázrakem zachovaly. Od prvního uvedení roku 1975 v Amsterodamu se Císař Atlantidy hrál v četných inscenacích po celém světě a stal se součástí operního repertoáru.
Faksimile zpřístupňuje zachované prameny v nejlepší tiskové kvalitě: v centru stojí autograf Ullmannovy partitury, který nese zřetelné stopy procesu vzniku a retuší; dále rukopisné libreto Petera Kiena a strojopisný opis libreta, zapsaný na soupisech deportovaných židovských žen, a part role Smrti.
Faksimili Císaře Atlantidy doprovází pět esejů pojednávajících o historii vzniku a vydání díla, zabývají se také hudebně analytickými a stylovými otázkami a recepcí díla v průběhu padesáti let.