BÄRENREITER FACSIMILE
„Nikdy jsem nezažil takové ticho a neviděl posluchače tak dojaté,“ vyjádřil se Felix Mendelssohn Bartholdy, když uvedl Matoušovy pašije v roce 1829 s Berlínskou pěveckou akademií (Berliner Singakademie) a téměř po osmdesáti letech od Bachovy smrti jeho hudbu znovuobjevil pro celý svět.
Tato monumentální kompozice patří k vrcholům západní kultury. Matoušovy pašije, rozsahem ještě delší než Janovy pašije, byly původně zkomponovány pro nešpory na Velký pátek a zachycují příběh Kristova utrpení s nesmírnou hudební, emocionální a duchovní intenzitou.
Autograf je považován za jeden z nejkrásnějších Bachových rukopisů – čistota zápisu ukazuje, jak důležité bylo pro Bacha pečlivé předání díla budoucím generacím. Další zvláštností je barevný inkoust, kterým napsal biblický text a noty chorálu „O Lamm Gottes, unschuldig“ (Beránku Boží, nevinný).
Faksimile dokumentuje autograf Matoušových pašijí poprvé ve vysoké kvalitě čtyřbarevného tisku. Bachovský specialista Christoph Wolff se v úvodním komentáři zabývá vznikem díla a charakteristickými rysy autografu, zatímco Barbara Schneider-Kempf, generální ředitelka Státní knihovny v Berlíně, kde je autograf uložen, a vedoucí hudebního oddělení této knihovny Martina Rebmann se věnují historii autografu.